Octavia
Škoda Octavia 1959
Po úspěšném modelu Škoda 440, který zaznamenal ohlas i v zahraničí, se vedení automobilky Škoda rozhodlo pokračovat vozidlem postaveným na jeho základu. Vznikla tak Škoda Octavia. Vůz byl na první pohled velmi podobný svému předchůdci, protože karosérie zůstala až na určité detaily, jako jsou jsou přední maska, zadní světlomety apod., prakticky nezměněna. Uvnitř se však nacházelo hned několik nových prvků.

Prvním novým prvkem je řešení přístrojové desky, která je nyní plošší a přehlednější. Druhým novým prvkem byla zcela přepracovaná přední náprava, která již nebyla odpružena příčným listovým perem, ale vinutými pružinami. To mělo za následek zlepšení jízdních vlastností a současně se zlepšila možnost seřizování geometrie nápravy. Zadní náprava zůstala víceméně původní, odpružená příčným listovým perem. Octavia měla všechna kola nezávisle zavěšená, což jí dávalo na tehdejší dobu vynikající jízdní vlastnosti.
V roce 1960 se objevuje nová karosářská varianta – kombi. Vyniká svým vnitřním prostorem a pomalu si získává srdce uživatelů.


V následujícím roce prochází Škoda Octavia vzhledovou modernizací, která je nejvíce patrná na zadní části vozu. Víčko nádrže již není vystaveno na odiv a je elegantně zakapotováno dvířky, otevíranými zevnitř vozu a hlavně vůz dostává na zadní blatníky elegantní „ploutvičky“, které jsou zakončeny novými kryty světlometů ve tvaru kapky.
Kromě standardní Škody Octavia vznikají její ostřejší verze. Jsou to Škoda Octavia Super a Škoda Octavia TS (Touring Sport), které jsou charakterizovány zvýšeným výkonem svých motorů.

Vozy Škoda Octavia se staly oblíbenými nejen v zemi svého vzniku, ale i v zahraničí. Na svou dobu se jednalo o levný, spolehlivý a dobře ovladatelný vůz. Verze s karosérií typu tudor se přestala vyrábět v roce 1964 a byla nahrazena novým typem Škoda 1000 MB, vozy s karosérií kombi se ve výrobě udržely až do roku 1971, protože automobilka Škoda za ně neměla adekvátní náhradu.


Na počátku šedesátých let 20. století se vozy Škoda zúčastňují různých automobilových soutěží, včetně slavné Rally Monte Carlo. V roce 1961 se v Monaku finská posádka Keinänen–Eklund umístila na neuvěřitelném 6. místě absolutně a 1. místě ve skupině. Dlouho očekávaný představitel automobilky Škoda ve střední třídě osobních vozů se konečně představil v plné kráse.

Předtím než se mladoboleslavská automobilka kapitálově propojila s koncernem VW, ani největší optimista nepředpokládal, že ještě před koncem tohoto století rozšíří nabídku Škoda model střední třídy. Opak se stal skutkem, a proto se v první zářijový den široká veřejnost seznámila se zbrusu novým vozem, pro který výrobce zvolil, možná poněkud překvapivě, staronové jméno Octavia.
Podobně jako řada nynějších vozů střední třídy má Octavia elegantní pětidveřovou karoserii, která svým provedením stírá rozdíl mezi klasickým sedanem a vozem se splývavou zádí. Působivý, avšak realisticky střízlivý design, bez módních výstřelků je dílo nikoliv zahraničních, nýbrž mladoboleslavských návrhářů. Ti kladli při vývoji Octavie důraz především na harmonii tvarů, přičemž nebylo opomenuto ani optické vyjádření dynamiky. Přídi bezesporu dominuje obdélníková ozdobná maska chladiče, která se stane charakteristickým prvkem i budoucích automobilů značky Škoda. Velmi zajímavě působí prolisy ve třech výškových úrovních i masivní a značně skoněný zadní střešní sloupek. Výrazná podokenní linka na boku karoserie vzbuzuje dojem neobyčejně bezpečného automobilu. Plochá záď Octavie s výraznými skupinovými svítilnami a pátými dveřmi, vyklápějícími se ve značném úhlu směrem nahoru, odpovídají nynějším stylistickým trendům.

Octavii lze pořídit se třemi stupni výbavy. Základ představuje LX, avšak i ta je pozoruhodně bohatá a zahrnuje například posilovač řízení, čtveřici opěrek hlavy, výškově natavitelný volant, imobilizér či větrací soustavu s protiprachovým a protipylovým filtrem. Stupeň výbavy GLX přijde vhod těm zákazníkům, kteří požadují skutečně komfortní automobil. Kromě prvků v rámci úrovně LX obsahuje navíc airbag pro řidiče, centrální zamykání, elektrické seřízení vnějších zpětných zrcátek, palubní počítač a řadu dalších doplňků. A konečně luxusní výbava SLX má běžně například airbag pro spolujezdce, elektricky ovládané střešní i boční okna nebo velurový potah sedadel. Vůz lze samozřejmě dále obohatit příplatkovými doplňky, z nichž si velkou pozornost zaslouží především boční airbagy. Dále jde kupříkladu o klimatizaci se samočinnou regulací či vyhřívaná přední sedadla. Při koupi Octavie si zákazník může zvolit jeden z celkem jedenácti laků karoserie, z nichž sedm je metalizovaných.




Poté vytvořily ostřejší verzi
Měla větší výkon, vyšší maximální rychlost, lepší zrychlení.

Škoda Octavia 2004
Druhá generace liftbacku se představila v roce 2004 na autosalonu v Ženevě. Oproti první generaci se vůz snažící se konkurovat i vozům střední třídy liší motorizací, modernější technikou i o něco robustnější karosérií.

Design nové generace, především pak přední partie, vychází ze stylu generace první. K tomuto stylu neodmyslitelně patří mohutná přední maska chladiče, ta ale získala lichoběžníkový tvar. Nárazník více splývá s karoserií. Do vnějších zpětných zrcátek byly integrovány blinkry.

Ještě téhož roku se představila Škoda Octavia Combi s objemem zavazadelníku 580 l (1620 l při sklopených zadních sedačkách). Zároveň bylo představeno kombi s pohonem všech kol (Octavia Combi 4x4) s motory 1,9 TDI nebo 2,0 FSI.
Rok po uvedení druhé generace na trh přibyla sportovní verze Octavia RS. Ostřejší verze se dočkalo kombi i liftback. V nabídce se objevily metalické barvy Race Blue a Žlutá Sprint, dále červená Corrida, stříbrná metalíza a černá s perleťovým efektem a dosahuje maximální rychlosti 240 km/h (kombi dosáhne rychlost 238 km/h).
V roce 2007 bylo představeno kombi ve verzi Scout s ambicí konkurovat vozům ze segmentu SUV. Scout se liší od klasického kombi sedmnáctipalcovými koly, mohutnými oplastovanými nárazníky, boční lišty a nástavce prahů. Přední i zadní část vozu, motor a převodovku chrání zespodu ochranné kryty.
Na jaře 2008 vyměnila Škoda dvoulitrový diesel o výkonu 125 kW Octavie RS za nový dieselový agregát se stejnými dynamickými vlastnostmi, ale vybavený systémem Common rail. Nově se do příplatkové výbavy ostré Octavie dostala také automatická převodovka DSG.
Poté nastoupil nový model teto škodovky: